11.11.07

יש חדש תחת השמש- עירוניות חכמה


Solara- על שטח של 10 דונם הוקם קומפלקס מגורים הדוגל במחייה ברת קיימא. בפועל- כולל 56 יחידות דיור משפחתיות (ב6 בנייני מגורים) ובניין קהילתי באזור סן דיאגו, קליפורניה.

הפרוייקט נועד להביא בנייה ירוקה, חכמה וחסכונית אל העם ה"פשוט" ולהוציא סוג דיור זה משייכותו רק לאליטות.

כמו שהשם מרמז, כל יחידות הדיור מקבלות את הספקת החשמל שלהן מאנרגיית השמש. כמו כן, המפתחים- Community HousingWorks שילבו עוד תכונות ידידותיות לסביבה במבנים ובשכונה.

עלות הקמת הפרוייקט הייתה 16.3 מיליון דולר. כל יחידות הדיור כוללות עד ל3 חדרי שינה בעלות ברת הישג למשפחות עם הכנסה הנמוכה ב30% מהממוצע האיזורי. עלות השכרה היא עד ל 800$ לשלושה חדרי שינה.

הוצאות הבנייה והציוד הוזלו מאוד ע"י שימוש בתוכניות עידוד פדרליות המיושמות לעיתים נדירות ובנוסף ע"י עידוד של ממשלת קליפורניה והמועצות המקומיות.

הפרוייקט מחובר לרשת החשמל האזורית, ובחודשי הפעילות הראשונים הוא מכר חשמל לרשת.

הדיירים לא משלמים "ועד בית" אבל עליהם לקחת חלק בפעילות חיסכון וצרכנות "ירוקה". כמו כן כל מכשירי החשמל (החסכוניים בצריכה) נכללים בהשכרה וע"י כך הדיירים יכולים לחסוך (בנוסף החיסכון בחשבונות) כסף להשקעות עתידיות, כגון חינוך הילדים.

היעילות האנרגטית מושגת ע"י מיקום הבניינים בצורה טובה מול השמש (וגם מיקום נכון של מירפסות והצללות), בחירת חומרי בנייה חסכוניים באנרגיה, חלונות מבודדים, מגנים מרכזיים יעילים במיוחד (הגז במדחסים הוא Puron- שיחסית ידידותי לשכבת האוזון) , חימום החדרים נעשה ע"י מערכת מים חמים ללא מיכל המחוממים בגז ומספקת גם מים חמים לצריכה.

כמו כן הפרוייקט מטפל גם במים- כל מי הגשמים מטופלים במקום לפני שחרורם לסביבה ע"י פילטרים וbioswales. יש שימוש בצימחייה מקומית ואין גינות דשא נוי. כל אביזרי המים הנם חסכוניים, כולל מערכות ההשקיה.

ליצירת אוויר טוב יותר בבית (למה?) חומרי הבידוד נקיים מפורמלדהייד, ותיכנון הבית כולל אוורור פנימי פסיבי יעיל.

התושבים גרים במרחק הליכה מהמרכז המסחרי המקומי, וכל בניין מרוחק כ100 מטרים מנחל או פארק. ע"י כך נוצר מרחב "ירוק" המקשר אזורי מסחר עם טבע.

Solara מתוכננת להפחית את פליטת הפד"ח ב95%, דבר המקביל לנטיעת 5,500 עצים בשנה. זאת הנקודה המסכמת פרוייקט שמנטליות בריאה עומדת מאחוריו- דיור ידידותי לסביבה ולאדם, ונוח לטווח הקרוב והרחוק.

מה קורה בארץ בנושא עירוניות ברת-קיימא?
בין היתר (שעליו אני לא כ"כ יודע) קיימת עמותת מרח"ב הפועלת ליצור סביבה עירונית משגשגת ידידותית לאדם ולסביבה. מומלץ מאוד להכנס לאתר שלהם ולראות את פעלם. כמו כן הם יפעילו ב2-6 בדצמבר פעילות ציבורית בקרית שמונה שתכלול אנשי מקצוע ותושבי המקום במטרה לתת כלים לשיקום מקומי של העיר (שעדיין פצועה ממלחמת לבנון השנייה) ולמצוא פתרונות לקיום משגשג של העיר.

אין תגובות: