20.9.07

רק בגלל הרוח

לא אפרט כאן את מעלליה של הפקת אנרגיה ממשאבי רוח מחיתוליה ועד היום.

בפסקאות הבאות יבוא תיאור לגבי המצב העכשווי (על פי ממצאי שיטוטים ברשת) והערכות לעתיד. לנוחיותכם, לקבלת מידע נוסף בנושא כלשהו רק צריך ללחוץ על הלינק שלו...

בסוף 2006 קצת יותר מאחוז מהאנרגיה המופקת בעולם הגיע מאנרגיית רוח. (כ74,000 מגה-וואט). כאשר רובם מהם מופקים באירופה, בעיקר בגרמניה (7% מהצריכה במדינה), ספרד (20% מהצריכה) ובדנמרק (20% מהצריכה). על פי הערכות המופיעות בפרסום רשמי של מדינת ישראל בשנת 1998, ניתן לנצל בישראל כמות של 600 מגהוואט (פי 100 מהמסופק כיום בחוות הרוח בתל עסניה). במפה הנ"ל ניתן לראות אזורים בהם ישנו פוטנציאל הפקת אנרגיית רוח בארץ:


אנרגיית רוח אינה פיתרון מלא להפקת האנרגיה בעולם, אבל היא בהחלט מקור בר קיימא לאנרגיה "ירוקה" זולה (יחסית).

הטענות העיקריות של אנשי איכות הסביבה כנגד טורבינות הן שהן יוצרות את הבעיות הבאות:

1. הן הורגות ציפורים.
2. הן יוצרות רעש חזק.
3. פוגעות בנוף.

אנשי אנרגיית רוח טוענים שהמצב לא כך. בפועל מי שצודק הוא- שניהם.

לגבי בעיה 1: בספרד ליד מיצרי גיברלטר , באזור אנגליה ומקומות נוספים אכן יש פגיעה בציפורי ים .לעומת זאת בישראל (רמת הגולן) חברת מי-גולן (לה שייכות הטורבינות) ביצעה מחקר ממושך (ע"י צפרים שציפורים בהחלט קרובות ללבבותיהם) בנושא. לא נצפו מקרי מוות של ציפורים ליד טורבינות הרוח בזמן המחקר, (וגם לפניו או אחריו) אפילו שהאזור מצוי בתוואי נדידת ציפורים. הבעיה צצה בעיקר עקב טורבינות קטנות, אך מתגמדת לעומת מוות של ציפורים בעקבות דריסה, התחשמלות, ציד (בני אדם/חתולים) או פגיעה בחלונות גורדי שחקים. (לינק לכתבה נרחבת הנוגדת את מפגע טורבינות בציפורים).

לגבי בעיה 2: באזור בו שוררת רוח חזקה רעש הטורבינות חזק בעיקר באזור הטורבינה. מודה באשמה, לא חיפשתי כ"כ אינפורמציה על זה... יעודכן בהמשך.

כמו כן, המגמה העיקרית בעולם הינה בניית טורבינות בעלות כנפיים גדולות יותר (עד לקוטר כנפים של 126 מטרים). ככל שהטורבינה גדולה יותר, כך מהירות סיבובן איטי יותר- משמע רעש נמוך יותר ופחות "הפתעה" לציפורים הטסות באזור.

לגבי בעיה 3: אכן יש שינוי בנוף בהצבת טורבינות רוח. כאן נכנסים לתמונה אדריכלי נוף ועיקרון הרע במיעוטו- שדה טורבינות בים יכול להוות תשתית לשונויות אלמוגים, אזור תיירות ירוקה (נושא המתפתח בעולם, בקרוב בלוב!) ומקור פרנסה לאוכלוסייה מקומית ותמיכה לכלכלה המקומית בתחומים רבים הסובבים את הנושא. האם באמת עדיפה ארובה מעשנת?

לגבי נושאים המתפתחים בתחום:

באזורים מבודדים בעיקר באוכלוסיות מתפתחות ניתן למצוא מקורות שונים המציינים פרויקטים מקומיים של ייצור חשמל ע"י רוח. וויליאם קמקוומבה ממלאווי בנה בגיל 14 טורבינת רוח מחלקי חילוף ליצירת אנרגיה למשפחתו. השראה. (הבלוג שלו או ריאיון איתו).

כמו כן, ישנן חברות העוסקות בהקמה וליווי של פתרונות אנרגיה מתחדשת לעולם השלישי. בתמונה- פרוייקט בסין.










לגבי אזורים עירוניים:

יהיה יעיל אם באזור עירוני (עם כמות רוח מתאימה) תוצב טורבינה על גג המבנה (בצורה יעילה וידידותית- לא סתם לזרוק...).

צצו בשנים האחרונות מספר רעיונות מגוונים (מלבד שיפור מראה ויעילות טורבינות קטנות רגילות) המשנים את בסיס עיצוב הטורבינה. להלן מספר אתרים מעניינים:


- הזוכה בתחרות עיצוב בר
יימא- טורבינה עם ציר סיבוב מאונך.

- טורבינת רוח ביתית עם ציר סיבוב אופקי

-טורבינות בצורת הליקס מלא המותאמות לרוח עירונית. (הן גם שקטות, בטוחות ויפות)









- יש גם כאלה בצורת הליקס חלול, והן ממש משונות:








-ישנם גם עיצובים המתמקדים בעשיית טורבינות שקטות יותר.

ובעתיד גם רוצים לעשות אותן- מעופפות כעפיפון או כצפלין - ואז הן לא יפריעו לאוזן או לעין מכיוון שמדובר על מיקומן בגובה רב (גם מעל נתיבי ציפורים, לדואגים...).













לסיכום-
אנרגיית רוח הינו נושא מתפתח שמן הצפוי נראה אותו משולב בחיינו בעתיד הדי קרוב.

נ.ב.- צפו גם לדברים כאלה: דיסקה מסתובבת עם "פליפרים"

שנה טובה!!
בהצלחה לכולנו

תגובה 1:

Dan אמר/ה...


ישנן עוד כמה התנגדויות לאנרגית רוח (מטורבינות).
העיקריות מדברות על הרס נוף עקב צורך בבניית תשתית לטורבינה, אזור פעולתה, אופי הקמתה (טרקטורים שצריכים גישה) וכד,...
בעיה פחות מוכרת הינה העובדה שטורבינות הממורמות באזור עם רוח לא "קבועה" בזמני נשיבה מצריך גנרטור של חברת חשמל פועל כגיבוי ולכן יש עדיין פליטת פחמן דו חמצני.
הנקודה היא שפשוט צריך למקם את הטורבינות בצורה הנכונה ומהסוג הנכון, במקביל להכנות עם חברת החשמל ובאמת לא באמצע שמורת טבע מבודדת ששם ממש חבל על הנזק...