20.9.07

ייצור חשמל וקירור בעזרת השמש

אחד הפרוייקטים הראשונים של מועדון האנרגיה השנה יהיה מקרר סולארי. מקרר כזה יפעל בשיטה הנקראת שיטת ספיגה.

כדי ללמוד יותר על הנושא , קבעתי פגישה עם נציג חברת סולאל מבית שמש. חברה זו מייצרת מתקנים לייצור חשמל ולקירור בעזרת השמש. המתנגדים לטכנולוגיה טוענים שההצלחה הגדולה שהחברה זכתה לה בשני העשורים האחרונים בארה"ב היו בעיקר בזכות הקלות במס שקיבלו יצרני החשמל הסולאריים ושעלות הייצור האמיתית היא גבוהה ביותר (כ-16 סנט לקוט"ש).

לפי אתר החברה , עלות הייצור כרגע היא 12 סנט לקוט"ש (כ-50 אג') והם מקווים להורידה ל 6 סנט בעתיד (יש לזכור שהקולטים הסולאריים אינם מיוצרים כרגע בתהליכים של ייצור המוני) . כמו כן קילומטר מרובע באזור שטוף שמש מספיק לייצור 100 גיגה-וואט-שעה של אנרגיה בשנה , אנרגיה המספיקה ל 50 אלף בתי אב . להשוואה , מחיר חשמל בישראל כיום 55 אג' לקוט"ש כולל מע"מ (כלומר 48 אג' לא כולל מע"מ)

יהיה מעניין לבדוק מה הגורם המעכב את הקמת התחנה הסולארית לייצור חשמל שהוכרז על הקמתה לפני 8 חודשים , ומה הסיבה לגל החדש של תחנות סולאריות שמקימה החברה בארה"ב.

בחזרה למקררים סולאריים , כדי לאסוף רפרנסים לקראת הפגישה הסתכלתי על 2 מקרים לדוגמא באתר החברה -
מסתבר שהם מייצרים רק קולטי שמש , ואלו מחממים מים לטמפ' של 85 מעלות , ומחממים את המקרר שמיוצר ע"י חברה אחרת , והוא מייצר מים קרים בין 6-12 מעלות.

זו קצת הפתעה , חשבתי שצריך חימום לטמפ' גבוהות הרבה יותר כדי לשמור על נצילות גבוהה (לא הספיקו ללמד אותנו את השיעור הזה בקורס תרמודינמיקה)

מעניין אם ניתן להמיר קולט שמש רגיל לעבודה עם מקרר סולארי , זה יכול לחסוך לנו הרבה כאב-ראש במהלך הניסויים.

בדקתי גם את המתחרים הגרמנים והאמריקאים.
כולם עובדים באותה טכנולוגיה , החברה האמריקאית מתעסקת בכל הבא ליד בתחום הסולרי (פוטו-וולטאי , כיסויים לבריכות שחייה) והגרמנים נראים מבטיחים עם 4 פרוייקטים שהושלמו בטורקיה , ועוד 3 בדרך , במקומות כמו ירדן ומרוקו.. אולי יום אחד נוכל לפחות לנסוע כמה שעות ולראות איך נראית תחנה סולארית.

אין תגובות: